dimecres, 9 d’abril del 2014

Què us diré?

L'altre dia caminava per Via Augusta buscant la casa on viu la meva tieta, quan vaig parar-me davant d'un pas de vianants vaig veure escrit "Carrer de Muntaner" en alçar la vista a la cantonada de l'altre costat. En aquell moment les meves neurones es van activar de cop, el nom de Muntaner m'era molt familiar, és ni més ni menys el carrer en nom d'un dels autors de Les Quatre grans cròniques, Ramon Muntaner.


Si no recordo malament, Ramon Muntaner va néixer a Peralada el 1265 i morí a Eivissa l'any 1336. La seva crònica es basava en narracions èpiques i en la pròpia experiència, que eren els fets des de l'engendrament de Jaume I el Conqueridor fins a la coronació d'Alfons el Benigne, però curiosament no deia mai "crònica" sinó "llibre". Per a ell, l'oïdor era un ésser proper i imprescindible ja que sempre ha estat present per escoltar-lo.



Ara bé, una vegada presentat l'autor, ja puc explicar el que vaig veure a la Vanguardia quan estava a casa de la tieta: una fotografia que pot semblar normal i corrent, però que té una gran càrrega literària amagada.
Dintre de la fotografia hi ha una pregunta escrita. Aquest "Què us diré" em rondava molt pel cap...
Efectivament era la interrogació característica de Ramon Muntaner, que utilitzava en cada moment del llibre per introduir una pausa trencant el fil d'una narració que esdevenia llarga i oferir un petit resum.
Malgrat que ara ja no poguéssim tornar al passat, aquest gran autor, Ramon Muntaner, ens deixa l'oportunitat d'endinsar-nos en un món tan meravellós i profund com la literatura catalana del segle XVI i gravar en la nostra memòria aquesta gran riquesa literària.



Yuetong Yang, 1r Batxillerat C.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada