dimarts, 8 d’abril del 2014

La fàbrica de poemes



Caminant pel meu barri, el Poblenou, vaig trobar uns jardins que no coneixia tot i la proximitat a casa meva. Quan em vaig dirigir a mirar el nom dels jardins, per sorpresa, vaig veure que s’anomenaven Miquel Martí i Pol, reconegut poeta català també conegut com el poeta del poble.

La importància de la figura d’aquest poeta dins la literatura catalana, em va fer decidir conèixer una mica més la seva vida i la seva obra. Miquel Martí i Pol nasqué a Roda de Ter el 1929, allí mateix fou on va créixer i va passar la major part de la seva vida, al costat d’una fàbrica tèxtil on va començar a treballar als catorze anys. Va patir dues greus malalties que van contribuir a endinsar-lo als camins de la literatura. D’adolescent va patir una tuberculosi pulmonar i ja de més gran una esclerosi múltiple que va acabar amb la seva vida l’any 2003. La seva obra es caracteritza per trets autobiogràfics que es veuen reflectits en els seus poemes, on parla sobre la seva vida, la seva malaltia, com se sent i on explica que escriure poemes és de les poques coses que el manté amb forces i ganes per viure. Altres temes tenen a veure amb el realisme poètic i la consciència patriòtica. Destaca pel seu llenguatge senzill i planer.

Vaig endinsar-me pels jardins i em vaig adonar que hi havia coincidències entre l’obra de Martí i Pol i aquests. El parc està situat on abans hi havia una fàbrica, es pot apreciar per la xemeneia que roman al centre, però això és casualitat o és una manera d’homenatjar una mica més a aquest excel·lentíssim poeta català? Sigui per una o altra qüestió, el que és evident, és que hi ha una relació. Vaig veure que just al costat dels jardins hi havia la Universitat Pompeu Fabra i enmig d’aquests el Museu Can Framis.  En arribar a casa vaig informar-me sobre el museu i em vaig assabentar que el nom era de l’antiga fàbrica tèxtil.

Mentre passejava es respirava tranquil·litat, quietud, dues característiques que descriuen també a Miquel Martí i Pol. Verdaderament el nom dels jardins és molt escaient.   
   
Després vaig llegir alguns dels seus poemes de “La Fàbrica” on parla de la vida de la classe obrera i descriu el dia a dia sense embuts, conservant el realisme poètic.



L’obra de Martí i Pol es composa per ms d’una trentena de llibres de poesia i la qualitat de les seves obres l’han fet considerar un dels millors poetes catalans. Ha estat premiat nombroses vegades i li han concedit: la Creu de Sant Jordi, el Premi d’Honor a les Lletres Catalanes, el Premi Nacional de Literatura i la Medalla d’Or de la Generalitat.  Martí i Pol bé es mereix uns jardins.


Fotografies fetes als jardins Miquel Martí i Pol (Barcelona) el diumenge 6 d'abril de 2014


Marc Sibecas, 1r Batxillerat A



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada