divendres, 11 d’abril del 2014

Més que un parc




De casa a l’escola i de l’escola a casa. Durant aquest camí tant monòton que faig cinc dies a la setmana, passo per un parc dedicat a Joan Brossa. Situat al carrer de Rosselló 191, és un dels molts parcs i monuments de Barcelona en honor al poeta català. En un racó del parc, podem veure una petita paret on hi ha representat la figura d'un simpàtic dimoni tocant una gralla. També hi figuren la lletra A i la Z.

Escultura dedicada a Joan Brossa

Joan Brossa i Cuervo va néixer a Barcelona al 1919.Per molts, és el poeta avantguardista  català més important de la segona meitat del segle XX. L’any 1948, juntament amb altres artistes com el pintor Antoni Tàpies o el filòsof Arnau Puig, fundà un grup anomenat Dau al Set. Era un grup obert a l'art més avantguardista del moment, en contrast amb el tancament imposat per dictadura franquista. L’any 1950 la poesia de Brossa pateix un canvi radical en la seva temàtica, degut en part a la influència del poeta brasiler João Cabral de Melo. Els temes dels poemes del poeta català passen a ser temes lligats a la realitat del moment: les injustícies socials; la violència; el compromís amb el país, ofegat per la dictadura... Experimentador constant, Joan Brossa, fou també un dels primers defensors de la poesia visual a casa nostra. Els principals temes dels seus poemes visuals són la ironia i l’humor. Va morir a Barcelona al 1998 com a conseqüència d'una caiguda per les escales.



El poeta Joan Brossa


Per concloure, m’agradaria explicar una curiositat. Aquest parc es va inaugurar l’any 1998, quan jo tenia poc més d’un any. Els meus pares em van portar a la inauguració, on hi havia el Joan Clos, aleshores alcalde de Barcelona. En un acte per millorar la seva imatge pública, em va agafar en braços i va dir que el parc havia estat construït perquè al cap de pocs anys, nens com jo el poguessin gaudir. Com va dir, vaig passar tardes jugant al parc.

A continuació deixo el link d'un vídeo amb un recull de poemes visuals de Joan Brossa.
https://www.youtube.com/watch?v=me6_n1dwZr0

Ignasi Omedes Vázquez, 1r  Batxillerat C