dijous, 10 d’abril del 2014

D'una passejada a una història

Proveu de treure-us un auricular de l'orella i aixecar el cap, jo ho vaig provar farà cosa de tres o quatre setmanes i em vaig adonar que realment estem envoltats de referents literaris i que molts noms actuals en tenen relació, com si la literatura influenciés directament en les nostres vides sense que en siguem conscients.
Palau Maldà

Anava passejant amb els meus pares i la meva germana pel Barri Gòtic de Barcelona quan vaig llegir en un rètol: Galeries Maldà
Vaig preguntar-li al meu pare que era això de les Galeries Maldà. Ell va explicar-me que era una associació de comerciants que tenien bastants botigues pel Barri Gòtic però no em va saber dir quin significat tenia Maldà. A l'arribar a casa, picat per la curiositat, ho va buscar i va dir-me que venia d'un antic Baró: el Baró de Maldà.

Rafael d'Amat (anomenat Baró de Maldà) fou un noble nascut al Carrer del Pi de Barcelona l'any 1746, lloc que més tard es convertiria en el Palau Maldà (on s'hi troba actualment aquesta associació). Va tenir una vida típica per a un noble de la època sense destacar en gaire cosa tret dels seus interessos musicals però que en cap moment desenvoluparà. El dia que compleix 23 anys iniciarà el "Calaix de sastre" un dietari que no deixarà fins a la seva mort, és a dir, durant quaranta-set anys. Allà hi va narrant el seu dia a dia i els grans esdeveniments, gràcies als quals podem saber més acuradament com era la societat i com era ell, en que consistia la seva vida.
Rafael d'Amat

És clar que ha estat molt ben considerat i valorat per la literatura catalana ja que Rafael d'Amat ha donat nom a un carrer de l'Hospitalet de Llobregat i a una associació com les Galeries Maldà. 
Acabada aquesta explicació suposo que us fareu la mateixa pregunta que em vaig fer jo, tant important va ser com per donar nom a una associació i a un carrer? La resposta òbviament és .
"Calaix de sastre" consta de setanta-cinc volums manuscrits i és una de les obres més importants entre els segles XVII i XIX. 

  • Sobresurt pel seu estil fresc i espontani amb el lector, té molt a veure amb la literatura popular satírica i és considerat un precedent del periodisme
  • Un tret que el fa important és que malgrat a les dificultats que hi havien per escriure en aquesta llengua, Rafael d'Amat se'n surt molt bé amb una obra divertida, viva i amb una gran riquesa narrativa.

"Calaix de sastre"- Rafael d'Amat
 
Víctor Salvia, 1r batx A
*Fotografíes: google imatges

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada