dimecres, 12 de febrer del 2014

De poeta i cavaller, a carrer i escola!


Jo he triat l'antic poeta i cavaller Ausiàs Marc, ja que l'altre dia un turista em va preguntar per aquest carrer, i em vaig donar conta de què aquest portava el nom d'algú famós de la literatura catalana. Jo visc al carrer de sota, al carrer Ali Bei, i a l'estar pensant, em va produir curiositat el fet de buscar informació sobre aquest personatge. Recordo que a tercer de la ESO vam estudiar (però molt per sobre) aquest personatge. Així que vaig decidir buscar informació sobre ell.

Ausiàs Marc va néixer a l'any 1397 a Beniarjó, al Regne de València i va morir a l'any 1459 a València. Provenia d'una família de la petita noblesa amb aficions poètiques. Va ser un dels poetes més importants del Segle d'Or Valencià i la seva poesia en llengua catalana tingué una forta importància en la lírica castellana del segle XVI, XVII i XVIII.

Retrat modern d'Ausiàs Marc a Gandia



Va començar a escriure les seves obres a partir de l'any 1430, quan ja tenia 33 anys. A l'any 1439 es va casar amb Isabel Martorell, germana de Joanot Martorell, autor de Tirant lo Blanc. Dos anys més tard Isabel va morir i va contraure matrimoni amb dues dones més. Va morir deixant cinc fills bastards però cap legítim. Actualment es pot veure la seva llosa sepulcral a la catedral de València.
Les seves obres més important han sigut: 
  • Els cants d'amor
  • Els cant de mort
  • El cant espiritual
Portada d'una de les seves obres
 És un poeta molt important en la literatura catalana, ja que va ser un poeta molt llegit i va tenir molta influència en altres poetes espanyols. També ja que ens han arribat molts manuscrits i s'han fet moltes traduccions de les seves obres. I per últim, ja que les seves obres eren innovadores i es van distanciar dels models de les obres anteriors afegint un to molt personal.
Actualment hi ha una escola amb el seu nom:
CIPFP Ausias March
IES Ausiàs March

Anotació: La fotografia va ser realitzada el dia 8 de febrer al carrer d'Ausiàs Marc.

Pablo Fusté/ 1r BATX D


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada