diumenge, 16 de febrer del 2014

Aloma és bon nom per a wifi

Fa uns dies, vaig descobrir que a casa meva, m’arribava una wi-fi amb el nom d’Aloma. Justament, quan vaig descobrir aquest punt wi-fi, treballàvem a classe Ramon Llull i la nostra professora d’educació literària, l’Imma, ens explicava que ell havia posat aquest nom al primer personatge femení de ficció de la nostra literatura.

Però, aquest nom ja em sonava, i no era precisament de Ramon Llull, sinó que recordava d’altres cursos que Mercè Rodoreda, escriptora catalana del S.XX, havia titulat una de les seves primeres noveŀles amb aquest mateix nom, Aloma.

Quan ja vaig haver decidit que volia fer la meva entrada en aquest blog sobre aquesta wi-fi, vaig començar a cercar informació sobre Mercè Rodoreda. A continuació, trobareu una petita biografia de Mercè Rodoreda centrada principalment en els fets rellevants per a la publicació i revisió de l’obra Aloma i crec que pot ser molt útil per entendre perquè és tant especial aquesta wi-fi:

Mercè Rodoreda va néixer a Barcelona l’any 1908. Amb pocs anys ja començà a actuar al teatre. Amb l’entrada de la segona república, l’any 1931, començà a millorar el seu coneixement en llengua catalana amb el lingüista i pedagog Delfí Dalmau, ella li mostra el que escrivia i ell l’animà a fer públics els seus primers textos. L’any següent, al 1932, publicà la seva primera noveŀla titulada Sóc una dona honrada?. Amb els anys, publicà tres noveŀles més, Del que hom no pot fugir, Un dia en la vida de un home i Crim. L’any 1936 publicà Aloma, la cinquena noveŀla de l’escriptora barcelonina.  
Amb l’esclat de la guerra, Mercè Rodoreda s’hagué d’exiliar. Estigué a Roissy en Brie, Llemotges, Bordeus, París, i finalment l’any 1954 s’establí amb el seu amant, Armand Obils, a Ginebra. Allà torna a la literatura, i escrigué noveŀles i contes, d’entre les quals destaquem Colometa, que finalment es publicà amb el títol La plaça del diamant. Durant aquesta estada a Ginebra, Joaquim Molas demanà la publicació a Mercè Rodoreda de les seves Obres completes. Mercè Rodoreda revisa a consciència les seves primeres noveŀles i decidí no publicar-les perquè considerava que eren fruit de la seva inexperiència com a escriptora. Però, va fer una excepció amb Aloma i acceptà reescriure-la per adequar-la al nivell de la seva obra actual. Aloma seria reeditada l’any 1969. A Ginebra continuaria escrivint i començà a escriure Mirall trencat, una de les obres més conegudes. 

L’any 1972 tornà a Catalunya i s’establí a Romanya de la Selva amb la seva amiga Carme Manrubia. Allí acaba d’escriure Mirall Trencat. L’any 1978 vegué com Aloma féu el salt a ala televisió. Més tard, l’any 1982 també va veure com La plaça del diamant fou adaptada per la gran pantalla. 
L’any 1983, Mercè Rodoreda mor a una clínica de la ciutat de Girona a cause de un càncer de fetge molt avançat.
Doncs bé, ara em pregunto, quina deu ser la historia que deu haver portat al propietari d’aquesta wi-fi a posar aquest particular nom al seu wi-fi. Em temo, que serà una cosa difícil de descobrir…


Fonts

  • Lletra.cat Mercè Rodoreda
  • Wikipedia: Mercè Rodoreda
  • Wikipedia: Aloma
  • Foto primera edició
  • Foto edició actual
Autor: Gabriel Esteban (1r Batx D)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada